Az egészséges barna bőr titka

Fiatalként állandóan napoztam, ha lehetőségem adódott. Alföldi lányként az egész nyarat a strandokon, folyópartokon töltöttem. Kakaóvajjal és bronzolajjal sütettük magunkat pecsenyére. Majd a 90-es években divatossá vált "bőrrák elleni védelem" kampány miatt rettegtem a naptól, vásároltam a drágábbnál-drágább 50 faktoros naptejeket. Majd mikor megjelentek bőrömön a pigmentfoltok, természetesen a bőrgyógyászok szerint a sok napozás volt az oka… majd eltelt néhány év, és megjelentek cikkek, hogy a kémiai fényvédők bőrrákot okoznak. Na itt már kiverte az info a biztosítékomat.

Természetesen szokásomhoz híven belevetettem magam a rendelkezésre álló szakirodalomba, kutatásokba, cikkekbe és meglepő volt számomra, hogy a legtöbb esetben a realitás, a korrekt információk teljes hiánya nyilvánul meg. Elsőként a tényeket gyűjtöttem:

  • a kémiai fényvédők valóban rákkeltő anyagokká válnak a Nap hatására a bőrömben
  • a kémiai fényvédők valóban okozhatnak fotokárosodást és rendellenes pigmentációt a börömben
  • a SPF faktorszám egyáltalán nincs összefüggésben a rákkeltő hatással, mert a bőrpírrra van kalibrálva, amit az UVB sugár okoz, a bőrrákot pedig az UVA sugárzás a bőrben
  • a fotokárosító UVA sugárzásnak nincs köze a napsütéshez, teljesen felhős égboltnál is éppen olyan erős, és káros, mint napsütésnél

Emellett a másik oldalt is megvizsgáltam, tényeket gyűjtöttem:

  • Fokozza a szerotonin (a boldogság hormon) termelődését, ezáltal javítja a hangulatunkat. Serkenti a vérkeringést, gyorsítja az anyagcserét, javítja a koncentrációkészséget és erősíti az immunrendszert. A napfény csökkenti a rákbetegségek kialakulásának esélyét. Amerikai kutatók egy csoportja bebizonyította, hogy a daganatos betegségek és a D-vitamin hiánya (melyet a napozás kerülése okoz) kapcsolatban állnak egymással. Megfigyeléseik alapján, a New Yorkban élőknek háromszor akkora az esélyük a vastagbélrákra, mint a mexikóiaknak. Továbbá a magas D-vitamin szinttel rendelkező idősebb nőknél 60%-kal csökken a rákos megbetegedések kialakulásának esélye.
  • Az UVB sugarak hatására termelt "fotoprotektív" barna színű melanin a legjobb természetes fényvédő az "fotoagresszív" UVA sugárak ellen.
  • Gyógyítja egyes bőrbetegségeket – a napozás segíthet az aknés bőrön, az ekcémás bőrön, sőt még a pikkelysömör gyógyításában. Bár a pikkelysömörnek még nem találták meg a fizikális ideális ellenszerét, egyelőre annyit biztosra vesznek a szakértők, hogy a 4 héten át tartó rendszeres napozás 84%-ban képes visszaszorítani a kórt.
  • Gyógyír a stresszre – a nap csökkenti a stresszt. A neurotranszmitterek tevékenységének köszönhetően erősíti az immunrendszert, javítja az endokrin funkciókat és helyreállítja a bioritmust. A napfény továbbá az Alzheimer-kórban szenvedő betegekre is jó hatással van.
  • A csontok és az izmok szövetségese – bár első látásra furcsa, de a csontok egészsége nagyrészt a napfényen alapszik. A nap hatására termelődik a szervezetünkben a D-vitamin, ami a kalcium megkötéséért (is) felelős. E páros garantálja számunkra a csontjaink időtállóságát. A kutatók bebizonyították, hogy a napfény hatására csökken a csontritkulás és a sclerosis multiplex kialakulásának esélye.
  •  Kiváló altató – a napfény az alvás minőségére is hat. Ha napközben többet tartózkodunk a napon, ezáltal serkentjük a melatonin természetes termelődését éjjel, és pihentető alvást eredményez.
  • Védi a szívünket - néhány éve brit orvosok bizonyítékokkal igazolták, hogy a napozás eredményeként a szervezetben keletkező D3-vitamin védelmet nyújthat bizonyos szívbetegségekkel szemben. Statisztikailag is kimutatták, hogy a szív- és érrendszeri megbetegedések okozta halálozások számának növekedése összefügg azzal, hogy az utóbbi évtizedekben az emberek többsége kevesebbet tartózkodik a napon.

A következtetésem, hogy szeretek napozni!

Ma már egészséges, foltok nélküli a bőröm, pedig minden nyáron ésszel napozok, amennyit csak időm engedi…

Néhány Tipp, hogy Te is egészségesen barna színt szerezz:

  • kerüljük a déli erős sugárzást, főképp reggel és késő délután napozzunk
  • a fokozatosság elvét kövessük, tavasszal 10-15 perccel kezdjük és nyárra eljuthatnunk 1-1 óráig
  • a szemünkre is vigyázzunk. Szerezzünk be egy valóban jó minőségű szemüveget, amely megóvja a látásunkat az UV-sugaraktól
  • ha fejünk érzékeny a forróságra, használjunk szalmakalapot
  • amint pirosodik a bőrünk, húzódjunk árnyékba – UV szűrős napszemüvegben nézzük a bőrünk, így a kezdeti pirosságot is könnyen észrevesszük
  • nézessük meg az anyajegyeinket, pigmenfoltjainkat szakértő bőrgyógyásszal – amit szükséges távolítassunk el, amit pedig védeni szükséges inteníven védjük
  • használjunk célunknak megfelelő optimális fényvédő kozmetikumot
  • fogyasszunk extra folyadékot – a napozás dehidratál! Citromos, narancsos akár málnás limonádé mennyei!
  • ha szép bronzbarna bőrt szeretnénk tartósan, intenzíven hidratáljuk a bőrünket is akár olyan ápolóval, mely rögzíti, tartósítja a barnaságot

Hogyan készüljünk fel a napozásra?

  • tavasszal néhány hetes böjt, méregtelenítés segíti tehermentesíteni a bőrünket
  • érdemes egy bioaktív D3-vitamin kúrát tartani 1-2 hónapig tavasszal
  • hetente néhányszor igyunk frissen préselt alma-répa levet

Youtube csatornánkon a legfrisebb videókat láthatod.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: